Föreningsnyhet
26 april, 2023

En sammanfattning av ITS Swedens årsmöte 2023

På tisdagen den 26 april hölls ITS Swedens vårmöte hos medlemsföretaget Axis Communications i Lund. Vi fick ta del av Axis senaste teknologier inom videoövervakning, besökte Evolution Road som är en demonstrationsplats för elvägar och fick veta mer om hur Ideon Science Park arbetar med innovation och tillväxt för mer än 400 företag.

Igår höll ITS Sweden sitt årsmöte hos Axis Communications i Lund. Patrik Anderson visade upp Axis Experience Center där vi fick chansen att ta reda på mer om Axis senaste teknologier inom videoövervakning. Vi lärde oss också om olika AI-tekniker i smarta kameror och hur man levererar hög bildkvalitet i utmanande ljusförhållanden.

Efter det formella mötet åkte vi för att besöka Evolution Road, som är ett av två projekt i Sverige som har fått i uppdrag av Trafikverket att bygga en demonstrationsplats för elvägar. Syftet är att få mer kunskap om elvägar och utforska elvägens potential som komplement i ett framtida fossilfritt transportsystem. Evolution Road täcker 800 meter väg och kan ladda fordon upp till 300kW. Vi fick också chansen att träffa Trafikverket och övriga nordiska trafikverk. Vi fick veta mer om Sveriges första permanenta elväg mellan Hallsberg och Örebro. Satsningen på elväg är ett led i målet att minska koldioxidutsläppen från trafiken. Sträckan är 21 kilometer lång och öppnar för trafik 2026.

Evolution Road täcker 800 meter väg och kan ladda fordon upp till 300kW.

Evolution Road är ett av två projekt i Sverige som har fått i uppdrag av Trafikverket att bygga en demonstrationsplats för elvägar.

Slutligen fick vi en presentation av Anders Nilsson från vår medlem Ideon Science Park som informerade om hur Ideon arbetar med innovation och tillväxt för mer än 400 företag.